Wegetarianizm. Zarys historii

(2 opinie klienta)

Pierwotna cena wynosiła: 70,00 zł.Aktualna cena wynosi: 35,00 zł.

Wysyłka [nie dotyczy broszur pdf oraz wideo]

przesyłka kurierska: 16 zł
paczkomat: 13 zł

 
Kategoria:
Opis
COLIN SPENCER

WEGETARIANIZM. ZARYS HISTORII

Zasta­na­wia­łæś się kie­dyś, skąd się to wzię­ło? Jakie są korze­nie nie­je­dze­nia mię­sa? Są na ten temat jakieś mity? Co o tym mówi nauka? i jak do tego ma się religia?

Jeże­li pyta­nia te pada­ją w Tobie na podat­ny grunt, odpo­wie­dzi znaj­dziesz w pro­po­no­wa­nej książ­ce, w któ­rej tra­fisz na wie­le innych zaska­ku­ją­cych infor­ma­cji na temat zna­nych fak­tów! Na przy­kład skąd takie potra­wy jak „wegań­skie scha­bo­we“, czy „wegań­skie żeber­ka“? Żad­na nowość, to śre­dnio­wiecz­na tradycja..

Oprócz cie­ka­wo­stek na temat oraz rze­tel­nych ana­liz źró­deł idei, książ­ka Coli­na Spen­ce­ra uka­zu­je czę­sto pomi­ja­ny aspekt wege­ta­ria­ni­zmu, mia­no­wi­cie jego spo­łecz­no-poli­tycz­ne oddzia­ły­wa­nie się­ga­ją­ce w histo­rii samych począt­ków ludz­ko­ści. Nie da się mówić sen­sow­nie o wege­ta­ria­ni­zmie (wega­ni­zmie) nie ana­li­zu­jąc rów­nież feno­me­nu jedze­nia mię­sa, a to w kul­tu­rze odgry­wa nadal bar­dzo moc­ną rolę zwią­za­ną z wła­dzą, hie­rar­chią i pozy­cją spo­łecz­ną. Tak więc histo­ria idei odmo­wy spo­ży­wa­nia mię­sa jest rów­nież histo­rią spo­łecz­no-poli­tycz­ne­go sprze­ci­wu wobec patriar­chal­nej wła­dzy, prze­mo­cy z nią zwią­za­nej i zabi­ja­nia — zwie­rząt na pokarm, ale rów­nież nie­po­kor­nych ludzi.

Cho­ciaż sło­wo wege­ta­ria­nizm powsta­ło dopie­ro w poło­wie dzie­więt­na­ste­go wie­ku, die­ta wege­ta­riań­ska ist­nie­je tak dłu­go, jak ist­nie­je czło­wiek. W naszej zachod­niej kul­tu­rze poja­wia się u same­go zara­nia jako cre­do pierw­szych filo­zo­fów i zało­ży­cie­li reli­gii, by póź­niej towa­rzy­szyć gno­sty­kom, here­ty­kom, huma­ni­stom, chrze­ści­jań­skim fun­da­men­ta­li­stom i innym rady­ka­łom wszel­kiej maści. Nic dziw­ne­go, że wege­ta­ria­nie byli czę­sto dys­kry­mi­no­wa­ni a cza­sem nawet tor­tu­ro­wa­ni i zabi­ja­ni z powo­du prze­ko­nań, któ­rych nama­cal­nym dowo­dem była die­ta.. Tak więc histo­ria wege­ta­ria­ni­zmu to tak­że histo­ria sprze­ci­wu i buntu…

Wszech­stron­na książ­ka Coli­na Spen­ce­ra, bada ety­kę i psy­cho­lo­gię powstrzy­my­wa­nia się od spo­ży­wa­nia mię­sa i pró­bu­je odkryć, dla­cze­go wszyst­ko­żer­ny homo sapiens nie­raz odma­wia dostęp­ne­go jedze­nia. Rezul­ta­tem jest dogłęb­ne stu­dium, peł­ne ana­li­zo­wa­nych przy­pad­ków nie­kie­dy zabaw­nych cie­ka­wo­stek, gdzie­nie­gdzie strasz­nych. Zakres badań Spen­ce­ra jest nie­zwy­kle sze­ro­ki i zapew­nia praw­dzi­wie eru­dy­cyj­ną lek­tu­rę – zaczy­na się w pre­hi­sto­rii, a koń­czy w teraź­niej­szo­ści. Przy oka­zji jego zarys histo­rii wege­ta­ria­ni­zmu to świet­nie napi­sa­na książ­ka, któ­ra chwi­la­mi wcią­ga jak dobry kry­mi­nał. Nic dziw­ne­go, że na świe­cie od swo­jej pierw­szej publi­ka­cji↓1Wege­ta­ria­nizm. Zarys histo­rii Coli­na Spen­ce­ra po raz pierw­szy uka­zał się w 1995 roku pod tytu­łem: The Heretic’s Feast: A Histo­ry of Vege­ta­ria­nism – Uczta here­ty­ków: histo­ria wege­ta­ria­ni­zmu. docze­ka­ła się wie­lu wzno­wień i wydań ↓

Mitycz­ni Hiper­bo­re­adzi żyli przez tysiąc lat na die­cie roślin­nej, Pita­go­ras, Owi­diusz i Sene­ca byli wege­ta­ria­na­mi, podob­nie jak Sir Tho­mas More, John Eve­lyn, Leonar­do da Vin­ci, Rous­se­au i Shel­ley. Kie­dy pod koniec Śre­dnio­wie­cza filo­zo­fo­wie reli­gij­ni zaczę­li inter­pre­to­wać tek­sty biblij­ne, szu­ka­jąc pra­wa boże­go na temat tego, co ludzie powin­ni jeść: spo­ży­wa­nie mię­sa pomi­mo wyraź­ne­go zaka­zu spo­ży­wa­nia krwi, sta­ło się w cza­sach Rene­san­su zarze­wiem nie­po­ko­ju na chrze­ści­jań­skim Zachodzie.
W XVI wie­ku ponow­nie odkry­to pra­wa zwie­rząt (będą­ce już na wokan­dzie u Sta­ro­żyt­nych); w kolej­nych wie­kach pra­wa te zosta­ły połą­czo­ne z kon­te­sta­cją nie­wol­nic­twa oraz ide­ała­mi socja­li­stycz­ny­mi. W XX wie­ku prze­ko­na­nie, że die­ta wege­ta­riań­ska łago­dzi cha­rak­ter, otrzy­ma­ło dru­zgo­cą­cy cios pod posta­cią Hitle­ra wegetarianina..

Obec­nie die­ta wege­ta­riań­ska znaj­du­je powszech­ne uzna­nie i popar­cie w bada­niach medycz­nych nad zdro­wym żywie­niem, acz­kol­wiek naj­sil­niej­szy i naj­głęb­szy jej aspekt leży w ety­ce tro­ski nie tyle o zwie­rzę­ta, co w per­spek­ty­wie zmian kli­ma­tu rów­nież o śro­do­wi­sko i Ziemię.
Pod tym wzglę­dem Wege­ta­ria­nizm. Zarys histo­rii Spen­ce­ra może być postrze­ga­ny jako histo­ria idei i ruchów, któ­re kwe­stio­no­wa­ły i nadal kwe­stio­nu­ją układ wła­dzy i pano­wa­nia nad spo­łe­czeń­stwem i świa­tem.. Książ­ka pole­ca­na nie tyl­ko prak­ty­kom wege­ta­ria­ni­zmu, ale rów­nież mię­so­żer­nym socjo­lo­gom i politykom.

Colin Spen­cer (ur. 1933) jest angiel­skim pisa­rzem i arty­stą o boga­tym dorob­ku obej­mu­ją­cym powie­ści, opo­wia­da­nia, lite­ra­tu­rę fak­tu (w tym histo­rię żyw­no­ści i sek­su­al­no­ści), książ­ki kuchar­skie, sztu­ki sce­nicz­ne, tele­wi­zyj­ne i pro­gra­my doku­men­tal­ne. Colin Spen­cer jest tak­że auto­rem obra­zów i rysun­ków, ilu­stra­cji książ­ko­wych i w cza­so­pi­smach, jed­nak jego twór­cze zain­te­re­so­wa­nia sku­pia­ły się zawsze wokół jedze­nia i goto­wa­nia: w 1978 roku opu­bli­ko­wa­no jego pierw­szą książ­kę w tym tema­cie Gou­r­met Cooking for Vege­ta­rians, potem, w latach 80-tych i 90-tych, uka­za­ło się ich w sumie 18.

Wystę­po­wał w licz­nych pro­gra­mach radio­wych i tele­wi­zyj­nych jako eks­pert, był rów­nież wykła­dow­cą spe­cja­li­zu­ją­cym się w histo­rii żyw­no­ści, lite­ra­tu­rze i zagad­nie­niach spo­łecz­nych. Przez czter­na­ście lat pisał regu­lar­nie do The Guar­dian, jego rubry­ka była poświę­co­na tema­tom kuli­nar­nym, szcze­gól­nie roz­wa­ża­niom bie­żą­cych pro­ble­mów i obaw zwią­za­nych z maso­wą pro­duk­cją i prze­twa­rza­niem żyw­no­ści. Mię­dzy inny­mi z tego powo­du Spen­cer został nazwa­ny w 2001 roku przez austra­lij­ską pisar­kę Ger­ma­ine Gre­er „naj­więk­szym żyją­cym piew­cą żywności”.

Nauko­we zain­te­re­so­wa­nia kul­tu­rą żyw­no­ści i jej histo­rią dopro­wa­dzi­ły Spen­ce­ra do opu­bli­ko­wa­nia w 1993 roku The Heretic’s Feast – a Histo­ry of Vege­ta­ria­nism, książ­ki (będą­cej pierw­szym wyda­niem Zary­su histo­rii wege­ta­ria­ni­zmu) za któ­rą autor otrzy­mał wło­skie spe­cjal­ne wyróż­nie­nie Pre­mio Lan­ghe Ceret­to oraz nagro­dę Bri­tish Food – an Extra­or­di­na­ry Tho­usand Years of Histo­ry w 2002 roku.

Za wyjąt­ko­we doko­na­nia w pod­no­sze­niu świa­do­mo­ści zwią­za­nej z żyw­no­ścią Colin Spen­cer otrzy­mał wie­le innych nagród w tym Nagro­dę Gil­dii Pisa­rzy Żyw­no­ści Micha­ela Smitha,

Nagro­dę Spe­cjal­ną André Simon Memo­rial Fund, nagro­dę Gou­r­mand World Cook­bo­ok Award za naj­lep­szą książ­kę histo­rii kuli­nar­nej na świe­cie oraz nagro­dę Glen­fid­dich Cooke­ry Wri­ter dla naj­lep­sze­go pisa­rza kulinarnego..
Colin Spen­cer obec­nie zaj­mu­je się już tyl­ko malar­stwem.

[+]

„Zna­ko­mi­ta książ­ka. Szcze­gól­nie pole­ca­na stu­den­tom histo­rii, filo­zo­fii i wege­ta­ria­ni­zmu.” G. Law­ren­ce

„Wyczer­pu­ją­co kom­plet­ne, histo­rycz­ne spoj­rze­nie na wega­nizm i wege­ta­ria­nizm. Gorą­co pole­cam.” Tina

„Był czas, kie­dy bycie wege­ta­ria­ni­nem, uwa­ża­no za nie­nor­mal­ne lub wywro­to­we, ale już nie. Obszer­na książ­ka Coli­na Spen­ce­ra bada psy­cho­lo­gię powstrzy­my­wa­nia się od spo­ży­wa­nia mię­sa i pró­bu­je odkryć, dla­cze­go wszyst­ko­żer­ni ludzie dobro­wol­nie powstrzy­mu­ją się od dostęp­ne­go pokar­mu.” Geo­r­gia Bookblast

„Ta książ­ka jest tak zawrot­nie gęsta. Muszę ją mieć, by móc wra­cać do niej jesz­cze milion razy. Jestem pod­eks­cy­to­wa­na odkry­ciem, że ludzie od zawsze mie­li te same co ja, rady­kal­ne idee (w sen­sie zde­cy­do­wa­ne) i że pro­pa­gan­da o wszyst­ko­żer­no­ści jako nor­mie to bzdu­ra!” Reba

„Jestem prze­ko­na­na, że Colin Spen­cer wie co pisze. Jego Wege­ta­ria­nizm.. to nie tyl­ko świet­ne kom­pen­dium wie­dzy na temat wege­ta­ria­ni­zmu, książ­ka zawie­ra tak­że wie­le infor­ma­cji na temat filo­zo­fii i reli­gii oraz świa­to­po­glą­du róż­nych kul­tur, od pre­hi­sto­rii po współ­cze­sność. Choć może nie zgłę­bia tak nie­któ­rych wąt­ków jak w innych książ­kach na dane tema­ty, Wege­ta­ria­nizm. Zarys histo­rii Spen­ce­ra jest nie­oce­nio­ną pomo­cą dla tych, któ­rzy chcą, aby ich wege­ta­riań­skie prze­ko­na­nia zosta­ły usy­tu­owa­ne w sze­ro­kim kon­tek­ście naszej ogól­no­ludz­kiej kul­tu­ry.” Caro­lyn

„Wege­ta­ria­nizm podą­ża rady­kal­ną ścież­ką przez kul­tu­rę zachod­nią: wywo­dzi się z tra­dy­cji orfic­kiej odzie­dzi­czo­nej przez Pita­go­ra­sa z reli­gii sta­ro­żyt­ne­go Egip­tu. Roz­kwitł w ramach filo­zo­fii grec­kiej, sta­jąc się jej istot­nym ele­men­tem za cza­sów Plu­tar­cha i Plo­ty­na. Mimo że wie­lo­krot­nie przy­pi­sy­wa­ło go sobie domi­nu­ją­ce chrze­ści­jań­stwo, wege­ta­ria­nizm pozo­sta­wał dla nie­go cią­głym wyzwa­niem kwe­stio­nu­ją­cym orto­dok­sję poprzez here­zje, takie jak bogo­mi­lizm, gno­sty­cyzm i manicheizm.
Colin Spen­cer wska­zu­je trzy głów­ne czyn­ni­ki, któ­re napę­dza­ją wege­ta­riań­skie myśle­nie: 1) Współ­czu­cie dla cier­pie­nia zwie­rząt, 2) Wstręt do mię­sa i rze­czy świa­ta oraz 3) Sto­so­wa­nie die­ty jako wspar­cia dla dobre­go zdro­wia. Inte­re­su­ją­cy jest ten ostat­ni czyn­nik, któ­ry jest naj­czę­ściej wska­zy­wa­nym powo­dem przy­ję­cia die­ty wege­ta­riań­skiej, cho­ciaż w kon­tek­ście nad­cho­dzą­cych zmian kli­ma­tu nie najważniejszym.
To świet­na książ­ka, któ­ra oma­wia ogrom­ne pole tema­tycz­ne, ale robi to z elo­kwen­cją i inte­li­gen­cją. Każ­dy roz­dział mógł­by stać się osob­nym tomem, bez nie­bez­pie­czeń­stwa nad­mier­ne­go wyczer­pa­nia mate­ria­łu.” Tony Gual­tie­ri

Prze­kład: Michał Filipczuk
Redak­cja: Ben Lazar
Korek­ta: Bar­tosz Szpojda
Okład­ka: Pame­la Rudnik
Okład­ka: Pau­li­na Zielona

na okład­ce frag­ment obra­zu: Mar­ket Sce­ne Pie­ter Aersten

Przed­mo­wa do dru­gie­go wydania
Wstęp
1. Na począt­ku 1.1. Decy­du­ją­cy ssak naczel­ny 1.2. Wod­na mał­pa? 1.3. Twór­cy narzę­dzi i zbie­ra­cze 1.4. Migra­cja 1.5. Poja­wie­nie się ludzi 1.6. Zbie­ra­nie poży­wie­nia 1.7. Ujarz­mia­nie śro­do­wi­ska 1.8. Nad­miar poży­wie­nia 1.9. Ołta­rze i ogrody
2. Pita­go­ras i jego dzie­dzic­two 2.1. Mię­so w dzie­łach Home­ra 2.2. Życie Pita­go­ra­sa 2.3. Naucza­nie 2.4. Bób 2.5. Szko­ła w Kro­to­nie 2.6. Opo­wie­ści 2.7. Prak­ty­ka reli­gij­na 2.8. Orfizm 2.8. Egipt 2.9 Zara­tusz­tra 2.10 Enig­ma pita­go­rej­ska 2.11 Empe­do­kles 2.12 Pita­go­rej­czy­cy 2.13 Ary­stok­se­nos 2.14 Dzie­dzic­two Pitagorasa
3. Indie 3.1. Doli­na Indu­su 3.2. Najazd Aryj­czy­ków 3.3. Hin­du­izm 3.4. Bud­dyzm 3.5 Dżi­nizm 3.6 Aśoka
4. Od Pla­to­na do Por­fi­riu­sza 4.1. Pla­ton przy sto­le 4.2. Grec­kie jadło 4.3. Ary­sto­te­les 4.4. Sto­icy 4.5. Rzym 4.6. Plu­tarch 4.7. Neo­pla­toń­czy­cy 4.8. Porfiriusz
5. Wcze­sne chrze­ści­jań­stwo 5.1. Ewan­ge­lia Św. Paw­ła 5.2. Esseń­czy­cy 5.3. Pra­wa doty­czą­ce pokar­mów 5.4. Eks­pan­sja chrze­ści­jań­stwa 5.5. Asce­tyzm 5.6. Mię­so i mle­ko 5.7. Prze­piór­cza pla­ga 5.8. Czy­ste czy nieczyste
6. Sek­ty gno­stycz­ne i Mani­chej­czy­cy 6.1. Skąd docho­dzi praw­dzi­wy głos Boga? 6.2. Rów­no­upraw­nie­nie kobiet 6.3. Gno­stycz­na róż­no­rod­ność 6.4. Mani­che­izm 6.5. Augu­styn z Hippony
7. Bogo­mi­li, Kata­rzy i Kościół orto­dok­syj­ny 7.1. Pau­li­cja­nie 7.2. Mas­sa­lia­nie 7.3. Bogo­mi­li 7.4. Kró­lew­skie nawró­ce­nia 7.5. Nara­sta­ją­ce here­zje 7.6. Czy­sty i wege­ta­riań­ski 7.7. Dok­try­na katar­ska 7.8. Woj­ny albi­geń­skie 7.9 Dwóch chrze­ści­jań­skich świę­tych 7.10 Zwie­rzę­ta przed sądem 7.11 Zasa­dy wia­ry 7.12 Śre­dnio­wiecz­ne posty
8. Rene­sans 8.1. Boga­cze i klę­ska gło­du 8.2. Głos dysy­den­tów 8.3. Czło­wiek rene­san­su we wła­snej oso­bie 8.4. Jedze­nie jako świec­ki rytu­ał 8.5. Odkry­te na nowo 8.6. Eksploracje
9. Mecha­nicz­ny wszech­świat 9.1. Kar­te­zja­nizm 9.2. Zno­wu dysy­den­ci 9.3. Tom Try­on 9.4. W poszu­ki­wa­niu duszy 9.5. Jeść mię­so czy nie jeść? 9.6. Dwóch poetów 9.7 Pier­re Bayle
10. Roz­kwit huma­ni­zmu 10.1. Duch refor­ma­cji 10.2. Wia­ra i scep­ty­cyzm 10.3. Vol­ta­ire 10.4. Paine 10.5. Paley 10.6. Fran­klin 10.7 Rit­son i krzyk natu­ry 10.8 Rewo­lu­cja agro­kul­tu­ro­wa 10.9 Shelley
11. Por­ty i dmu­chaw­ce 11.1. Ucznio­wie Swe­den­bor­ga 11.2. Har­mo­nia (Con­cor­dium) 11.3. Rams­ga­te i to co było póź­niej 11.4. Indyj­ski bunt 11.5. Rzeź zwie­rząt 11.6. Sta­ny Zjed­no­czo­ne 11.7 Lon­don i refor­ma 11.8 Geo­r­ge Ber­nard Shaw 11.9 Wagner 11.10 Croy­don i pro­ste życie 11.11 Dobro zwie­rząt 11.12 Toł­stoj i Doukho­bors 11.13 Gan­dhi i Danie­li­ci 11.14 Roz­kwit etyki
12. Świa­tło sło­necz­ne i san­da­ły 12.1. Ubó­stwo i woj­na 12.2. Kry­ty­ka i kpi­na 12.3. Suro­we poży­wie­nie 12.4. Hitler 12.5. Mię­dzy woj­na­mi 12.6. Porzą­dek Krzy­ża i maz­da­znan 12.7 Dru­ga Woj­na Światowa
13. Rozum­ny czy zme­cha­ni­zo­wa­ny? 13.1. Kontr­kul­tu­ra 13.2. Współ­cze­sne rol­nic­two 13.3. Tro­ska o śro­do­wi­ska 13.4. Idea czy­ste­go poży­wie­nia 13.5. Rzą­do­we par­tac­two 13.6. Inży­nie­ria gene­tycz­na 13.7 Segre­ga­cja 13.8 Powo­dy 13.9 Przyszłość
Doda­tek A: Now­sza histo­ria buddyzmu
Doda­tek B: Mani­che­izm w Chinach
Doda­tek C: Współ­cze­sny hinduizm
Doda­tek D: Popu­lar­ność wege­ta­riań­skich ksią­żek kucharskich
Posło­wie
Wybra­na bibliografia

Informacje dodatkowe
rozmiar

15,6 x 23,4 x grzbiet 4,3 cm

ilość stron

626

okładka

miękka ze skrzydełkami

druk

czarno-biały

ISBN

978−83−951032−2−3

Opinie (2)

2 opinie dla Wegetarianizm. Zarys historii

  1. anka

    Ksiąz­ka świet­na i świet­ny prze­kład, bar­dzo dobrze się to czy­ta, polecam:)

  2. Mał­go­sia

    Nie­sa­mo­wi­cie wcią­ga­ją­ca opo­wieść o histo­rii naszych wybo­rów żywie­nio­wych, powią­za­na filo­zo­fią i poli­ty­ką. Polecam!

Dodaj opinię

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *